Jaki złom można odzyskać w procesie kasacji auta?

Recykling odpadów to ekologiczna konieczność i przyszłość ludzkości. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że branża motoryzacyjna była pierwszą branżą gospodarki, która na szeroką skalę zaczęła ponownie przetwarzać swoje wyroby.  W poniższym krótkim artykule pokażemy jakie części i surowce są odzyskiwane ze złomowanych aut.

Branża motoryzacyjna do dziś jest branżą, która w największym stopniu ponownie przerabia zużyte maszyny. Nie aluminiowe puszki ani makulatura, ale właśnie samochody są produktem konsumenckim przetwarzanym w największym stopniu. Zależnie od źródła, od 84 do 86 procent wagi komponentów aut jest poddawane skutecznemu recyklingowi. Ponad 95 proc. aut jest poddawanych rozbiórce i złomowaniu.

Części zamienne

Rzeczami, które firma zajmująca się profesjonalną kasacją samochodów usuwa najpierw, są wszystkie sprawne części. Praktycznie każdy element auta: lampy, zawory, elementy karoserii czy szyby, który jest sprawny i nieuszkodzony jest wyjmowany, sprawdzany i czyszczony. Elementy te są potem sprzedawane jako części zamienne.

Wiele osób wymontowuje samodzielnie elementy auta przed oddaniem go do kasacji. Przestrzegamy, jednak przed nadmiernym usuwaniem elementów na własną rękę. Aby skup mógł przyjąć auto do kasacji, musi ono mieć 90% swojej pierwotnej masy i nienaruszone podstawowe elementy konstrukcyjne. Co więcej, im mniej dobrych elementów będzie się znajdować w aucie, tym niższą cenę otrzymamy za nie przy kasacji.

Surowce

Po usunięciu sprawnych części auta są kompletnie rozbierane, a ich elementy złomowane i oddawane do ponownego przetopu. Surowcami pozyskiwanymi z aut są głównie:

  • stal - z silnika, ramy, karoserii i innych drobnych elementów konstrukcyjnych
  • aluminium - z chłodnic i elementów konstrukcyjnych, coraz częściej zastępuje w nich stal
  • miedź - z okablowania i niektórych przewodów
  • plastiki - z karoserii, wnętrza auta, obudów
  • szkło - z szyb i lamp

Recykling aut jest bardzo popularny ze względu na swoją ekologiczność i opłacalność. W wielu przypadkach odzyskiwanie surowców droga wtórną jest tańsze niż ich wydobycie. Najlepszym przykładem są tutaj rudy metali, których wykopanie i przetworzenie do postaci użytkowej potrafi być znacznie droższe niż ponowne przetopienie złomu.